Nov
28
2009

Kristoffer Schau - om livet og om barn

This is one of my few Norwegian posts on this blog :-P

Jeg så Trygdekontoret her om dagen, jeg pleier aldri å se på det, men nå måtte jeg, siden det handlet om døden. Helt siden jeg var liten, har jeg vært kjemperedd døden. Det har tragisk nok preget store deler av hvordan jeg tenker. Jeg tenker på døden hver eneste dag. Det er ingen som snakker om døden, derfor får jeg ikke gjort noe med problemet heller. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre noe med det, fordi den har lagd reir i hodet mitt og nærmest blitt en del av meg.

Noe mer skal jeg ikke utlevere meg her på bloggen. Jeg trenger ikke det, jeg kan la Kristoffer Schau si akkurat det som oppsummerer alt jeg tenker. Jeg har aldri likt mannen, men nå forstår jeg han kjempegodt. På Trygdekontoret sa Kristoffer Schau noen enkle ord som var helt magisk for meg å høre. Jeg siteter, ordrett:

“Jeg er jo først og fremst misfornøyd. Primært. Og sekundært så prøver jeg å bli fornøyd. Jeg er jo ikke interessert i å gå rundt og være gretten hele tida. Akkurat nå er det ganske gøy, kjenner jeg, men jeg er først og fremst misfornøyd og jeg prøver å gjøre noe med det altså.”

Så tok programlederen opp at Kristoffer Schau har sterilisert seg.

“Jeg sparte fremtidige generasjoner fra en mulig nedarvet negativ tenkning på livet. Jeg kommer ikke til å lage nok et miserabelt lite vesen. Det er ikke fordi jeg har noe imot unger, det er fordi jeg har noe imot meg selv, og jeg vil nødig ha en til flygende rundt der.”

Nettopp! Nettopp nettopp nettopp.

Så sier han om livet slik det er for han:

“Men så har du de der små toppene innimellom vettu. De består stort sett i å ha lagd no.”

Samme her.

- Men ikke et barn? spør programlederen.

“Et barn er ikke et kunstverk i mine øyne, det er, unnskyld, det er reinspikka ondskap sånn som jeg ser det.”

Jeg ER så enig! Om jeg må si det en gang til? Ja, det må jeg. Herregud så godt det var å høre noe si det. Så godt det er å ikke være helt føkkings alene her i verden.

Takk, Kristoffer Schau. Jeg tilgir deg pølse-/penis-/hund-eksperimentet, jeg tilgir deg alt det tilsynelatende idiotiske du har gjort på TV, jeg tilgir deg det ekle navnet bandet ditt har. Takk, takk, takk.

Written by Helen in: Uncategorized |

12 Comments »

  • En rätt radikal position.

    “Et barn er ikke et kunstverk i mine øyne, det er, unnskyld, det er reinspikka ondskap sånn som jeg ser det.”

    Själv är jag kanske med - en bit på väg. Sedan jag titt och ofta gillar att undra på varför just detta att få barn mer eller mindre för många framstår som ett slags absolut imperativ i livet. Nu idag, här i Norge.

    Men dom har bränt sig fast, dialogerna från filmen Se7en (1995) http://www.imdb.com/title/tt0114369/quotes

    … Men, hade för mig att dom i filmen ifrågasatte detta med att sätta ett barn till en så ond värld? Är det nåt jag fått för mig eller?

    Reply

    Comment | November 28, 2009
  • Æ vet ikke? Har ikke sett filmen. Snakka de om det i noen av quotan..?

    Æ mene forresten ikke at alle som får unga har gjort nåkka ondskapsfullt hvis det e sånn det blir tolka. E en helt personlig greie. Poenget e at æ skjønna veldig godt ka Kristoffer Schau sir. Og som Bjørn Eidsvåg sa i samme program: “Man hører ikke så mye om det”, dvs at man tar en bevisst avgjørelse om å ikke få unga. Så derfor synes æ det e så godt at det e noen som sir det.

    Nu sitt æ forresten og ser på Istid 3, eller rettere sagt Andreas gjør det, og familiehelvetet kommer DER OGSÅ!

    “Ohh she’s perfect, ooh it’s uncle Sid, ooh I wish my kids were here, gugugu, €$£$!!@@%%!!”

    Neida, æ e ikke frustrert.

    Reply

    Comment | November 29, 2009
  • Hm, du bör se filmen! Den är himla bra.

    Men som sagt, är nästan säker på att dom nämner detta med att “sätta barn till en så ond värld”, eller nå sånt typ.

    Var första gången den typ av tanke slog mig vad gäller detta med att blir föräldrar/evt inte bli det.

    Men samtidigt: Man måste ju inse att familj, och det att få avkom är helt essensielt i biologien vetja. Vi är en del av naturen, och därför är det ju helt självklart att det stått centralt i våra liv..

    Vi måste ju inse det Helen, det onormala är ju att inte få barn, eller? Oavsett grund. :)

    Reply

    Helen Reply:

    Ja, men det e det æ syns e så merkelig, uansett om det e essensielt i biologien.
    Æ vil si at det e en vesentlig forskjell på oss og dyr. Æ håpa at det blir mindre og mindre normalt å få unga. Men først og fremst i fattige dela av verden da. Men det e en anna historie, som de sei :P

    Reply

    Comment | November 29, 2009
  • Laila

    Håper du ikke uttrykker meningene dine angående barn til eventuelle venner som skal ha eller har barn :S Greit at man skal respektere at man tenker og føler forskjellig, men hadde du sagt noen av quotene ovenfor til meg som gravid eller mor, hadde vi ikke vært venner lengre. Så enkelt er det.

    Reply

    Helen Reply:

    Selvfølgelig uttrykker jeg meningene mine til alle jeg er venner med og alle jeg diskuterer med! Men, som jeg skrev ovenfor:

    “Æ mene forresten ikke at alle som får unga har gjort nåkka ondskapsfullt hvis det e sånn det blir tolka. E en helt personlig greie. Poenget e at æ skjønna veldig godt ka Kristoffer Schau sir. Og som Bjørn Eidsvåg sa i samme program: “Man hører ikke så mye om det”, dvs at man tar en bevisst avgjørelse om å ikke få unga. Så derfor synes æ det e så godt at det e noen som sir det.”

    Dette handler om at jeg ikke vil ha unger, og at det faktisk ikke er helt akseptert/ikke like “bra” som å få unger.

    Reply

    Comment | November 29, 2009
  • Kristian

    Kristoffer Schau for president! Siden han Kåre Willoch e for gammel nu.. :( Tenk kor Statslederan hadde blitt skremt når han diiigre schau kommer å tar dem i hånda med et fast håndtrykk! Å så kan han ha underholdninga på tilstellninge sjøl (ikke med Cumshots, men gjerne med Gartnerlosjen, hurra torpedo å sånn) Hadde vært genialt!

    Reply

    Comment | November 30, 2009
  • om å få barn eller ei: hver sin smak. men det skumle med at folk i vår alder ønsker å få barn, er fordi de er “barnsjuke” (et begrep presentert av ei dame som ville gå fra dustetypen sin, men ikke gjorde det, fordi hun var, ja, “barnsjuk”). og da tenker jeg som så at dine søte små bebiser kommer til å bli desillusjonerte tenåringer og siden voksne med alt ansvar det innebærer.
    du føder ikke en søt beibi, du føder et menneske, en tenåring, en femtiåring. og det tror jeg ikke alle barnsjuke reflekterer over.

    men om kristopher scau: jeg synes nesten alt kristopher schau har gjort og gjør er kunst. jeg synes mannen har vært og er genial. merk mine ord: om tyve år kommer han til å bli sett på som en av norges største samtidskunstnere. yes, i said it!

    Reply

    Comment | December 7, 2009
  • gretestrøm

    er enig med stine ang. kristopher schau. kan nesten ikke skjønne at det går an å mene noe annet heller, hehe. mitt inntrykk er at han er en av relativt få i offentligheten som virkelig tenker gjennom ting. utvilsomt norges mest interessante mann, og det har han vært i mange år.

    helen: jeg er ikke enig med deg i at ingen snakker om døden. jeg synes det har skjedd både titt og ofte den siste tida, på en ok måte. får av og til inntrykk av at du bevisst skyr populærkultur, men jeg vil anbefale deg å plukke opp et par ting derfra altså, alt er ikke så forsøplende som man skulle tro. ikke facebook heller, faktisk. og ikke alle forguder ikea selv om man kjøper en stol der, ikke alle er duster selv om de får barn eller kjøper en bil. er dog enig med deg i usunt hysteri når det kommer til noen av disse tingene, men tror ikke det er så generelt.

    hehe, jeg husker en tidligere bloggpost hvor du argumenterte for at siden du velger å avstå fra tradisjonelle, forutsigbare greier som å få barn eller kjøpe leilighet, så vil du kompensere ved å gifte deg. det er en logikk som blir veldig uklar for meg. hva er argumentet du vil fram til? hvorfor er det ene greiere enn det andre, liksom?

    håper ikke du oppfatter dette bryskt. jeg tror bare ikke jeg alltid henger med på refleksjonen din, men synes det er interessant å lese. og så stiller jeg bare spørsmål av og til.

    Reply

    Comment | December 8, 2009
  • Så bra at noen snakker om døden. Skulle gjerne vært der. Opplevde faktisk at noen snakket om døden her om dagen, det blir jeg bare “glad” for.

    Hehe, den logikken om gifting var nok litt på tull, det jeg mener er at vi ville ha noe som binder oss sammen utover å være samboere. Og forsåvidt er det greiere enn det andre fordi det ikke er noen fysiske forandringer i hverdagen i det med å gifte seg, sammenlignet med for eksempel det å få barn. Det hindrer heller ikke å flytte på seg når man vil, som en leilighet (som man har kjøpt) kan gjøre.

    Og jeg har da mitt IKEA-teppe, min popmusikk, en bil, og jeg har lyst til å bygge et hus en gang. Jeg har heller ikke sagt at alle som har barn er dust. Men facebook? Det får du ikke meg med på :-P

    Reply

    gretestrøm Reply:

    hehe. ok da. og jeg skjønner at du ikke har kalt alle foreldre for duster, den trekker jeg tilbake.
    men du: hvis du vil ha mer kristopher schau og død, så anbefaler jeg boka hans, “på vegne av venner”. en nett og fin og liten sak.

    Reply

    Helen Reply:

    hehe :) Skal absolutt se om de har den på bokhandelen her.

    Reply

    Comment | December 9, 2009

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Powered by WordPress | Aeros Theme | TheBuckmaker.com WordPress Themes